Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

Ο Μηχανισμός της Διαδικασίας Διαλογισμού

circle-triangle
Ο Μηχανισμός της Διαδικασίας Διαλογισμού
Η υπόθεση στην οποία βασίζονται οι θεωρίες που εκτίθενται εδώ, μπορεί να εκφρασθεί με τις ακόλουθες προτάσεις:
Πρώτον: Το κέντρο ενέργειας, μέσω του οποίου εργάζεται η ψυχή, είναι ο ανώτερος εγκέφαλος. Κατά τη διάρκεια του διαλογισμού, αν αυτός είναι αποτελεσματικός, ενέργεια από την ψυχή ξεχύνεται μέσα στον εγκέφαλο και ασκεί ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα πάνω στο νευρικό σύστημα. Ωστόσο, αν ο νους δεν έχει χαλιναγωγηθεί και κυριαρχεί η συναισθηματική φύση (όπως στην περίπτωση του καθαρού μυστικιστή), το αποτέλεσμα γίνεται αισθητό κυρίως στο μηχανισμό του αισθήματος, τις συναισθηματικές καταστάσεις ύπαρξης.
Όταν δεσπόζει ο νους, τότε ο μηχανισμός της σκέψης στον ανώτερο εγκέφαλο περιέρχεται σε οργανωμένη δράση. Ο άνθρωπος, καθώς ανακαλύπτει νέα βασίλεια γνώσης, αποκτά μια νέα ικανότητα. Σκέπτεται καθαρά, συνθετικά και δυναμικά.
Δεύτερον: Στη περιοχή της υπόφυσης, έχουμε την έδρα των κατώτερων ιδιοτήτων, όταν αυτές είναι συντονισμένες, στον ανώτερο τύπο του ανθρώπινου όντος. Βρίσκονται εδώ συντονισμένες και συνθεμένες και - όπως μας έχουν πει ορισμένες αξιόπιστες σχολές ψυχολόγων και ενδοκρινολόγων - εδώ θα πρέπει να βρίσκονται και τα συναισθήματα και οι πιο συγκεκριμένες όψεις του νου (που αναπτύσσονται από φυλετικές συνήθειες και κληρονομημένα ένστικτα και, συνεπώς, δεν έχουν καμιά ανάγκη της λειτουργίας του δημιουργικού ή ανώτερου νου)...
Τρίτον: Όταν η προσωπικότητα - το σύνολο των φυσικών, συναισθηματικών και νοητικών καταστάσεων - είναι ανώτερης τάξης, τότε η υπόφυση λειτουργεί με αυξημένη αποτελεσματικότητα και ο κραδασμός του κέντρου ενέργειας, που βρίσκεται στην περιοχή της, γίνεται πολύ ισχυρός. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, όταν η προσωπικότητα είναι κατώτερης τάξης, όταν οι αντιδράσεις είναι κυρίως ενστικτώδεις και ο νους ουσιαστικά δεν λειτουργεί, τότε το κέντρο ενέργειας βρίσκεται στην περιοχή του ηλιακού πλέγματος και ο άνθρωπος είναι περισσότερο ζωώδης στη φύση.
Τέταρτον: Το κέντρο στην περιοχή της επίφυσης και ο ανώτερος εγκέφαλος έρχονται σε δράση, όταν μαθαίνουμε να εστιάζουμε την προσηλωμένη συνείδηση στο κεφάλι...
Οι διάφοροι αγωγοί αισθησιακής αντίληψης οδηγούνται σε κατάσταση ηρεμίας. Η συνείδηση του πραγματικού ανθρώπου δεν ξεχύνεται πλέον προς τα έξω, μέσω των πέντε αγωγών επαφής της. Οι πέντε αισθήσεις κυριαρχούνται από την έκτη αίσθηση, το νου, και όλη η συνείδηση και η αντιληπτική λειτουργία του ζηλωτή συντίθενται μέσα στο κεφάλι και στρέφονται προς τα μέσα και προς τα πάνω. Με τον τρόπο αυτό, η ψυχική φύση χαλιναγωγείται και πεδίο δράσης του ανθρώπου γίνεται το νοητικό πεδίο. Αυτή η διαδικασία απόσυρσης ή αφαίρεσης γίνεται κατά στάδια:
1. Η απόσυρση της φυσικής συνείδησης ή της αντίληψης δια της ακοής, της αφής, της όρασης, της γεύσης και της όσφρησης. Αυτοί οι τρόποι αντίληψης πέφτουν προσωρινά σε λανθάνουσα κατάσταση, η αντίληψη του ανθρώπου γίνεται απλώς νοητική και η συνείδηση του εγκεφάλου είναι πάν ότι βρίσκεται σε δράση στο φυσικό πεδίο.
2. Η απόσυρση της συνείδησης στην περιοχή της επίφυσης, έτσι ώστε το σημείο πραγμάτωσης της συνείδησης του ανθρώπου συγκεντρώνεται στην περιοχή μεταξύ του μέσου του μετώπου και της επίφυσης.
Πέμπτον: Όταν αυτό έχει γίνει και ο ζηλωτής αποκτά την ικανότητα να εστιάζεται στο κεφάλι, το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας αφαίρεσης έχει ως εξής:
Τις πέντε αισθήσεις συνθέτει σταθερά η έκτη αίσθηση, ο νους. Αυτός είναι ο τελεστής του συντονισμού. Αργότερα γίνεται αντιληπτό ότι η ψυχή έχει μια ανάλογη λειτουργία. Με αυτό τον τρόπο η τριπλή προσωπικότητα φέρεται σε άμεση γραμμή επικοινωνίας με την ψυχή και...με τον καιρό, δεν περνούν πλέον οι περιορισμοί της φύσης του σώματος στη συνείδηση εκείνου που διαλογίζεται, ενώ ο εγκέφαλος μπορεί να δέχεται άμεσα εντυπώσεις από την ψυχή, μέσω του νου. Η συνείδηση του εγκεφάλου κρατιέται σε μια θετική κατάσταση αναμονής, με όλες τις αντιδράσεις της στον φαινομενικό κόσμο να βρίσκονται ολοκληρωτικά, αν και προσωρινά, σε αναστολή.
Έκτον: Η υψηλού βαθμού διανοούμενη προσωπικότητα, με το επίκεντρο της προσοχής της στην περιοχή της υπόφυσης, αρχίζει να κραδαίνεται στον ίδιο ρυθμό με το ανώτερο κέντρο της περιοχής της επίφυσης. Τότε δημιουργείται ένα μαγνητικό πεδίο μεταξύ της θετικής όψης της ψυχής και της προσωπικότητας που βρίσκεται σε αναμονή, η οποία έχει καταστεί δεκτική με τη διαδικασία της εστιασμένης προσοχής. Τότε, μας λέγεται, ξεπροβάλλει το φως και έχουμε το φωτισμένο άνθρωπο και την εμφάνιση φαινομένου του φωτός στην κεφαλή
Όλα αυτά είναι αποτέλεσμα μιας πειθαρχημένης ζωής και της εστίασης της συνείδησης στο κεφάλι. Με τη σειρά της, αυτή επέρχεται μέσα από την προσπάθεια να είμαστε συγκεντρωμένοι κατά την καθημερινή ζωή και επίσης μέσω συγκεκριμένων ασκήσεων συγκέντρωσης. Αυτές ακολουθούνται από την προσπάθεια να διαλογιστούμε και αργότερα - πολύ αργότερα - γίνεται αισθητή καθαυτή και η ικανότητα για θεωρία.
Αυτή είναι μια σύντομη περίληψη του μηχανισμού της διαδικασίας και κατ' ανάγκην είναι λακωνική και ατελής. Ωστόσο, αυτές οι ιδέες πρέπει να γίνουν αποδεκτές δοκιμαστικά, προτού γίνει δυνατή μια νοήμων προσέγγιση στο έργο του διαλογισμού...
Έχοντας σχηματίσει και αποδεχθεί προσωρινά την υπόθεση μας, προχωρούμε στο έργο, μέχρι να αποδειχτεί εσφαλμένη ή μέχρι να μην απασχολεί πλέον την προσοχή μας. Μια υπόθεση δεν είναι κατ' ανάγκην εσφαλμένη επειδή δεν αποδεικνύεται στο διάστημα που εμείς θεωρούμε αρκετό. Οι άνθρωποι συχνά εγκαταλείπουν την αναζήτηση τους σ' αυτό το πεδίο γνώσης γιατί δε διαθέτουν την απαραίτητη επιμονή ή γιατί το ενδιαφέρον τους στρέφεται κάπου αλλού.
Ωστόσο, εμείς είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε την ερευνά μας και να δώσουμε στις αρχαίες τεχνικές και τα τυπικά το χρόνο να αποδείξουν την αξία τους. Συνεχίζουμε, επομένως, συμμορφωνόμαστε στα προαπαιτούμενα. Προσπαθούμε να καταφέρουμε να έχουμε στη ζωή μας μια πιο συγκεντρωμένη νοοτροπία στη διάνοια και να ασκούμαστε καθημερινά στο διαλογισμό και τη συγκέντρωση.
Αν είμαστε αρχάριοι ή μας διακατέχει νους ανοργάνωτος, ρευστός, ευμετάβολος και ασταθής, ξεκινάμε με την άσκηση της συγκέντρωσης. Αν είμαστε εξασκημένοι διανοητές ή διαθέτουμε την εστιασμένη προσήλωση που συνοδεύει την επαγγελματική τριβή, χρειάζεται μονάχα να επαναπροσανατολίσουμε το νου σε ένα νέο πεδίο επίγνωσης και να αρχίσουμε να διαλογιζόμαστε αληθινά. Είναι εύκολο να διδαχθεί ο διαλογισμός σε ένα στέλεχος επιχείρησης, αν έχει ενδιαφέρον προς τούτο.
(Από τηv Διάνοια στην Ενόραση, σελ. 211-16)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου